Cooperation
and
artistic vision
Een muzikaal ensemble is misschien wel het meest hechte team dat er bestaat. Het is je taak om – vaak met minieme voorbereidingstijd – een gezamenlijke, overtuigende vertolking te geven van een stuk muziek.
Bij het coachen van ensembles richt ik me op de samenwerking en alles wat daar bij komt kijken: hoe wordt er geluisterd en gecommuniceerd, welke rollenpatronen worden er aangenomen, hoe wordt er omgegaan met spanning of meningsverschil, hoe kom je gezamenlijk tot een hechte en overtuigende uitvoering.
Daarnaast begeleid ik het proces van artistieke ontwikkeling, met name bij jonge professionele musici. Het is voor iedere jonge musicus een uitdaging om een visie te ontwikkelen en daarbij contact te behouden met enerzijds de kostbare en kwetsbare artistieke ambities en anderzijds de realiteit. Als geen ander weet ik hoe de individuele ambitie én de groepsontwikkeling een essentieel onderdeel zijn van de vorming van een ensemble dat zich op een natuurlijke, overtuigende en echte manier kan onderscheiden.
Een ander belangrijk onderdeel van mijn coaching aan musici betreft de belichaming van de uitvoering, ook wel musical embodiment genoemd. Hierbij werk ik o.a. met lichaams- ademhalings- en bewustzijnsoefeningen.
Momenteel ben ik parttime werkzaam als studieleider Musician 3.0 aan het Conservatorium van Utrecht
Daarnaast ben ik als tutor verbonden aan de residency van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam. Onderstaande filmpjes geven een mooi beeld van mijn missie en werkveld.
Van 28 juni t/m 2 juli 2022 was ik uitgenodigd als klarinettist, gastdocent en spreker bij Academy O/Modernt in het Arvo Pärt Centre in Estonia.
Some time ago, Ivar gave a very interesting presentation during a master circle for students aht the Royal Conservatroy in The Hague. He did not only talk about his rich experience as a performer (which the students of course appreciated very much), but also shared his thoughts about topics like artistic development and artistic identity. Questions came up like: how do you relate to the world as an artist? Or: what do you stand for?
It is of utmost importance that these questions are being asked to our students and not only offer them courses in the field of entrepreneurship and the business side of the professional practice. Artistic development, research and professional integration can be connected more. Ivar showed a pyramidical model that gave the students a good hold on the proces of thinking about this. Thank you, Ivar!
Martin Prchal
Adjunct-Director Royal Conservatory The Hague
Ivar was a fantastic tutor at the SQBA Residence last week! He is sensitive, respectful, inspiring, open minded and clear. I am looking forward to the continuation of our work together at the SQBA Residence weeks.
Yasmin Hilberdink-Göker
founder and director string quartet biennale amsterdam